Saturday, May 11, 2013

KESIMPULAN DARI KISAH BILA LELAKI DAN PEREMPUAN SAMA GATAL

Ok.. Mari kita buat kesimpulan dari tajuk di atas. Pelbagai cara digunakan untuk memerah otak mencari jalan yang terbaik. So ini conclusion Ummi. Lepas ni ingat nak bukak lagi topik ni tapi cam malas aje.. Tengok jelah kalau ada tu adalahhh.. Kalau tak bye-bye..

Kesimpulan pertama
- Lelaki dan perempuan kalau dah hobinya suka mencari teman di luar terutamanya yang berlainan jantina memang sukar nak hapuskan tabiat tu. Tambah lagi dari bujang sampai kawin hobinya tetap sama. Bukan kata semua yang tak berubah tapi yang berubah hanyalah kecil bilangannya. Dapat hidayah ler tu.. Alhamdulillah.. Ummi dulu ada juga chatting2 ni tapi sekarang ni rasanya tak berbaloi tambah lagi banyak keje lain yang lebih baik Ummi boleh buat. Lebih bermanfaat. Dari asyik meluahkan perasaan atau kononnya bersembang yang akhirnya menjerumus kepada perkara yang kurang baik..Tak dinafikan kita perlu mencari kawan tapi bak kata orang2 yang pandai agama ni carilah kawan yang sama jantina sebab yang berlainan jantina ni ada maksud yang lain. Huhhhh..
Korang plak jenis camne
a) suka berchatting walaupun dan kawin
b) kadang2 ada juga tapi ngan kawan2 lama aje
c) chat juga tapi ngan kawan pompuan je
d) malas nak chat, jumpa je terus
e) tak berminat, banyak lagi keje nak buat.

Kesimpulan kedua
-Para isteri yang suaminya suka berchatting dan melayan perempuan2 di luar sana. Sabar jelah... Sesungguhnya orang2 yang sabar akan mendapat ganjarannya. Doa banyak2.. Ni sedikit petua dari Ummi, kalau korang jenis yang terus naik angin dan terus menyerang, hentikan laaa... Tak berguna idea ni. Paling teruk kita yang si isteri yang teraniaya ni juga yang kena balik. Kita serang pompuan tu, pompuan tu report kat laki kita, laki kita marah kat kita.. Adil keee??? Berasapppp je..
So gunalah pendekatan ini yang telah dipraktikkan dan alhamdulillah berjaya. Doa orang yang teraniaya terutamanya isteri lebih mujarab. Hati memang sakit, rasa tertipu dan macam2 lagi. Rasa nak mengungkit semua benda. Hentikanlah. Tenangkan hati dengan banyakkan solat, banyakkan mengaji, banyakkan berdoa dan buat macam biasa. Bila si suami melihat isterinya yang kurang bercakap, tapi masih melakukan semua perkara yang biasa dilakukan, banyak pula solatnya dan terlebih pula mengajinya maka si suami akan berfikir banyak kali. Mungkin bukan untuk semua orang tapi pasti akan berjaya pada sesetengah orang. Bayangkan lah tetiba si isteri rajin plak bangun malam solat sunat. Tak terkejut ke si suami tu. Memang nampak cam buang tabiat, tapi hasilnya lebih baik..(ni bagi yang jarang2 solat sunat ler)
Then bila si suami tanya barulah jawab. Sebab tgh ada wudukkan jadi hati lebih tenang. Takde la nak naik suara ke apa. Lepas tu si suami nak berubah atau tak terpulanglah. Kita dah usaha yang pasti tawakal jelah lepas tu.
So jangan serang membabi buta, doa dan solat la sebanyak yang boleh.. Yelah Allah melihat apa yang hambanya lakukan. Sepandai2 tupai melompat akhirnya terbongkar juga rahsia. Memang asalnya kita malas nak check handphone suami tapi bila tiba2 ternampak what's app berabang berbaby, tak ke naik darah kejap.
Mari kita jawab sikit, apa korang buat kalau suami camnni
a) perang dunia ketiga
b) suka ati ko la nak buat apa
c) takpe ko boleh buat aku pun akan buat jugak
d) redha jelah
e) diam bukan bererti mengalah, doa dan minta pertolongan dari Allah. Insyallah hati lebih tenang.

Kesimpulan ketiga
- Seronok ke ramai kawan berlainan jantina? Ummi honestly tak ramai kawan. Sombong, tak jugak. Cuma rasanya tak perlu kot. Ok orang pompuan sila jawab. Lelaki tak payah sebab korang dah memang terkenal dengan kegatalan. Abaikan..
a) Seronok sebab bleh ada ramai kawan
b)So so kira hilangkan kebosanan
c) Kalau laki orang tak layan, bujang aje layang ( ni bagi pompuan bujang)
d) Best gak layan sebab bleh kongsi citer hidup (tambah lagi kalau bab SX) Hishhhhhhh
e) Kalau ada kepentingan boleh dipertimbangkan
f) Tak perlulah, cukuplah dengan suami, ayah, datuk, bapa saudara, anak, anak saudara dan saudara mara lelaki melainkan kalau ada keperluan yang sangat2 penting

Ummi rasa tak salah nak berkawan.. berchatting pun bleh no hal. But plz jangan sampai melarat. Dari berchatting biasa sampai kepada yang luar biasa, dari online bertemu muka, dari pandang2 ke pegang2, pastu ntah.. takde pengalaman. Sedarlah wahai perempuan yang bergelar isteri, perlu ke nak kawan2 ngan ramai lelaki terutamanya suami orang? Perlu ke sampai nak bertelefon dan berjumpa? Perlu ke nak citer pasal hal rumah tangga pada lelaki yang tak dikenali? Perlu ke nak bagi gambar tak bertudung (bagi yang bertudung)? Perlu ke nak bercerita pasal benda SX? Perlu ke nak sorokkan dari si suami kawan2 anda? Tepuk dada tanya selera..

Huhhuu panjang sudah Ummi membebel. Memandangkan dah terkena pada batang hidung sendiri inilah pendekatan yang Ummi gunakan. Diam, solat banyak, berdoa banyak, teruskan hidup macam biasa insha Allah akan diberikan petunjuk. Selebihnya bertawakal pada Allah kerana Dia maha mengetahui apa yang akan berlaku seterusnya. Dan kepada perempuan2 di luar sana, suami saya mungkin gatal tak sikit, banyak, elakkan lah dari melayan dia. Kalau bertepuk sebelah tangan mesti tak berbunyi. Cuma kalau dua2 saling berbalas tepukan pastilah menjadi bunyinya. Saya ada semua nombor anda semua, bak pepatah kata sepandai2 tupai melompat kena tangkap juga.. Hhahaha. Nak bukti lagi, saya simpan salinan chatting anda semua. Nak lagi, gambar2 anda semua juga ada. Kalau saya ni jahat dah lama saya paparkan dalam laman web yang macam2 tu. Dah lama saya sebar2kan. Takpelah.. Semoga saya sentiasa diberkati dan diberikan petunjuk oleh Allah...

No comments:

Post a Comment